עו"ד יפית יוחפז - מקרקעין · ירושה · מסחרי
עו"ד יפית יוחפז
מקרקעין · ירושה · מסחרי

התנגדות לצוואה

נושא הצוואות והירושות הינו אחד הנושאים הרגישים, הקשים והמאתגרים ביותר, בין היתר לאור העובדה שמדובר  בתחום בו הצדדים להליך המשפטי הינם קרובי משפחה ומשפחות שלמות מסתכסכות ומפולגות על רקע סכסוכי ירושה.

בנוסף, תפקיד השופט להתחקות אחרי רצונו של "העד המרכזי", שאינו בחיים, הלוא הוא המנוח- המוריש, אשר כתב את הצוואה, אינו נמצא בחיים על מנת לתת את גרסתו ולהסביר לבית המשפט מה באמת היה רצונו. מכאן, לא מדובר במשימה פשוטה.

 מתי מגישים התנגדות לצוואה?

אין יותר מתסכל מאשר לגלות, לאחר פטירת אדם קרוב, כי הצוואה שהניח אחריו הנפטר, אינה משקפת את מה שהגון שיהיה רשום  בה. אך הצוואה אינה "המילה האחרונה" בהכרח וישנן דרכים רבות להביא לביטול הצוואה ולפסילתה.

לדוגמא מקרה בו אדם הולך לעולמו  ומשאיר 5 ילדים ורכוש רב. לאחר פטירתו פותחים ילדיו את צוואתו ומגלים לתדהמתם, כי אביהם הוריש את כל רכושו לשלושה מהם ואת השניים האחרים – נישל. אותם שני אחים מנושלים רשאים לנקוט בהליך משפטי של התנגדות לצוואה,  הליך שאם יצליח – הרי שבסופו יבטל בית המשפט את הצוואה ויחלק את הרכוש שווה בשווה בין האחים, בהתאם לחוק.

מהן העילות לפיהן בית המשפט יבטל את הצוואה?

ישנן מספר סיבות שעל בסיסן ניתן להורות על ביטולה של צוואה. להלן כמה דוגמאות.

  1. המנוח לא היה כשיר לערוך צוואה ולא הבחין בטיבה של צוואה –  אם המתנגדים מצליחים להוכיח שבשעת עריכת הצוואה סבל המנוח מירידה קוגניטיבית, ממחלת נפש, או מכל ליקוי גופני או נפשי אחר אשר שלל ממנו את היכולת להבחין בטיבה של צוואה – הצוואה תבוטל. על מנת להוכיח זאת יש צורך להיעזר במסמכים רפואיים ובד"כ ביהמ"ש ממנה פסיכיאטר או מומחה רפואי מטעמו על מנת להגיש חוות דעת לגבי כשרותו של המנוח בתקופת עריכת הצוואה.
  2. היורשים השפיעו על המנוח השפעה בלתי הוגנת – אם מוכיחים המתנגדים כי הזוכים על פי הצוואה השפיעו על המנוח השפעה בלתי הוגנת לכתוב צוואה לטובתם – הצוואה תבוטל. אולם כיצד יקבע ביהמ"ש אם הזוכים השפיעו על המנוח השפעה בלתי הוגנת? הרי ביהמ"ש לא יכול לנחש. ביהמ"ש העליון קבע מספר אבני בוחן עבור ביהמ"ש על מנת לבחון האם הייתה השפעה בלתי הוגנת. ומדובר על אבני בוחן הבודקות האם בעת כתיבת הצוואה היה המנוח עצמאי או תלוי, ועד כמה היה תלוי בזוכים, מה היו קשריו אותה עת עם אחרים ומהם נסיבות עריכת הצוואה.
  3. מעורבות בעריכת הצוואה – במידה והזוכים על פי הצוואה היו מעורבים בעריכת הצוואה או היו עדים לעשייתה – תבוטל הצוואה.

למשרדנו ניסיון עשיר, עם הצלחות רבות, בתחום זה של התנגדות לצוואה. משרדנו מנהל תיקי התנגדויות ביצירתיות רבה, תוך ניסיון בניהול תיקים מורכבים מסוג זה בהצלחה רבה.  משרדנו ערוך לפעול במקצועיות ובמהירות על מנת להושיט ללקוחותיו את הסיוע המשפטי הנדרש על מנת להביא לידי פסילה וביטול של צוואות.

זקוקים לעצה או יעוץ ראשוני מהיר?

השאירו לנו הודעה ונחזור אליכם בהקדם

יצירת קשר
עם עו"ד יפית יוחפז

Open chat
1
היי, איך אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן