עו"ד יפית יוחפז - מקרקעין · ירושה · מסחרי
עו"ד יפית יוחפז
מקרקעין · ירושה · מסחרי

מס עיזבון – משמעויות הטלתו על ירושות בישראל

עו"ד יפית יוחפז > עורך דין ירושה וצוואות > מס עיזבון – משמעויות הטלתו על ירושות בישראל

בתקופה זו שלאחר הבחירות אנו נמצאים בחוסר וודאות באשר לשינויים עתידיים בכל הקשור להטלת מיסים חדשים. בנק ישראל וחלק מבחירי משרד האוצר כבר הודיעו על תמיכתם בהעלאת מיסים, ונשמעו קולות להחזרת מס החל על ירושות (מס עיזבון) כחלק מהמאבק להשגת צדק חברתי, לחיזוק מדיניות הרווחה ולצמצום הפערים בין עשירים לעניים.

מתנגדי הטלת מס הירושה טוענים כי הטלת מס ירושה על נכסי, כספי וזכויות, שבאו ליורש, עקב מותו של מוריש, תביא לגל של תכנוני מס, במקרה הטוב ולסילוק והוצאת כספם, נכסיהם וזכויותיהם מישראל, לארצות בהם אין מס ירושה, במקרה הרע.

בנוסף, מי שצבר נכסים, כספים וגם/או זכויות, כדת וכדין, משך שנות עבודה רבות ושילם עליו, מס הכנסה – ולעתים שילם עליו, אף מיסים עקיפים, דוגמת מע"מ ושאר מיני מיסי עקיפין אין זה הוגן כי הוא ימוסה פעם נוספת, עת "תגולח" הירושה, שהמוריש מעוניין להוריש ליורשיו. וזו גם דעתי.

מס על הירושה כבר הונהג בישראל בעבר, אך בוטל ב- 1981 בטענה שעקב האינפלציה הגוברת, שבאותה תקופה עלתה בעשרות אחוזים בשנה, חל קושי בהערכת השווי הריאלי של העיזבונות.

בשלב זה עוד רב הנסתר על הגלוי. גם אם יעבור בסופו של דבר חוק מס ירושה, לא ברור מה יהיה רף הנכסים שממנו הוא יחול, מה יהיה שיעור המס, האם יוטל על העיזבון או על היורשים, מה תהיה התחולה המדויקת שלו, למשל אם הוא יחול על נכס בחו"ל של תושב ישראל – אם הוא יחול רטרואקטיבית מתאריך מסוים.

חוסר הוודאות מייצר מצב בו בעלי נכסים מעוניינים לפעול בזמן שעוד נשאר ומעבירים את נכנסים לילדיהם, כבר היום, שהרי ממילא נכסים אלה מיועדים לדור הבא, וזאת בהנחה שמדובר בדרך הכי טובה לא לשלם מס לאחר הפטירה.

על כן, מומלץ כבר כיום להתחיל להתכונן לחקיקה הצפויה בנושא, ולתכנן מראש בליווי עורך דין צוואה מתאים את חלוקת הרכוש מראש בטרם יחול מס הירושה.

הכותבת הינה בעלים של משרד עורכי דין יפית יוחפז, אשר מתמחה בתחום המקרקעין, בדיני ירושה, ובתחום האזרחי- מסחרי.

האמור לעיל אינו מהווה המלצה, חוות דעת משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.

זקוקים לעצה או יעוץ ראשוני מהיר?

השאירו לנו הודעה ונחזור אליכם בהקדם

יצירת קשר
עם עו"ד יפית יוחפז

Open chat
1
היי, איך אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן